gevalletje Kastje Muur

gevalletje Kastje Muur

Kastje muur........

Bij zaken doen in Andalusië loopt het soms een beetje moeilijk.....

Zo ook een bedrijf waar we al enkele jaren kochten. Plots krijgen we een mail waarin ze zeggen dat de Spaanse belastingdienst hun niet geloofde dat zij hun producten naar het buitenland verkochten.... aan ons dus... Tsja, welke gek koopt dan ook in Spanje zullen ze bij de belastingdienst wel gedacht hebben....

In ieder geval was het voor de belastingdienst niet voldoende dat conform EU wetgeving op factuur beide BTW nummers staan, zowel als van de verkoper maar ook de onze. Dan mag men 0 % BTW op de factuur zetten omdat men dat nu eenmaal binnen de EU heeft afgesproken..

Ze zouden het kunnen controleren maar of dat doen ze niet, te moeilijk of wat dan ook....

Dus leggen ze het probleem, de bewijslast bij de verkoper..... Die heeft geen idee hoe dat anders te doen dus stuurt ons een mail dat ze vanaf nu BTW gaan heffen op de factuur....

Dat is natuurlijk een probleem want ook in NL moet ik betalen, het product word duurder en de Nederlander wil natuurlijk niet teveel betalen....

Mooi, geen probleem denk ik , logisch denkende Limburger..... Ik neem contact op met de transporteur die zegt dat het geen probleem is. Ze maken wel een CMR aan ( douane formulier ) MAAAAAR ze willen wel eerst een order nummer hebben van de leverancier opdat ze het CMR kunnen maken...

Die kan dat niet geven WANT hij moet eerst van ons een opdracht hebben..... Die geven we hem MAAR daar zet hij BTW op WANT anders krijgt hij problemen met de belastingdienst.....

Ik vervolgens weer dat als ze een CMR krijgen ze geen BTW hoeven te tellen..... Ja dat weten ze wel maar dat CMR hebben ze pas nadat ze een opdracht en dus factuur hebben gemaakt voor ons.....

en die heeft weer BTW....... WAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH

Goed, na een dikke week heen en weer telefoneren en de nodige kalmeringspillen..... besluit de verkoper het risico te nemen en het cirkel te doorbreken....

uiteindelijk krijgen we de producten...... Maar ondertussen wel diverse mails van Nederlandse klanten gehad dat ze al een hele tijd wachten op nieuwe voorraad..... waarom dat zo lang duurt...

Tsja, uitleggen heeft geen zin want dat verhaal geloofd niemand......

De Andalusier trouwens lacht en knikt instemmend dat zo het eenmaal gaat..... Niks bijzonders dus....


bron foto http://blog.elementa.com/abonnement-verlengen-een-weekje-vodafone-om-red-van-te-worden/kastjemuur/

Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

maak als eerste een opmerking.

Schrijf hier iets...
schrijf als een gast