In Spanje en dus ook Andalusië zijn er vele keurmerken en logo’s op de producten
Net zoals in de Benelux zijn er zoveel van dat bijna niemand meer weet waar ze voor dienen en of het wel wat uitmaakt of een product het specifieke logo heeft.
Onderstaand een kleine greep uit de vele die er ondertussen zijn in Andalucia
Dit is een Logo dat producten krijgen als ze gemaakt worden in een natuurpark in Andalucia. Dit hoeft niet enkel voedsel te zijn maar kan zelfs een hotel zijn of rafting bij voorbeeld. Puur een logo dus om aan te geven dat met het product te maken van of in een authentiek natuurpark. Voor voedsel geld dat minimaal 75 % van de ingrediënten afkomstig moet zijn uit het natuurpark en dat er geen pesticiden zijn gebruikt. Over het algemeen zijn dit producten van zeer goede kwaliteit.
Sabor a Malaga is een logo dat er voor dient om promotie te maken voor producten afkomstig uit de provincie Malaga. Zoals ze zelf zeggen niet een logo voor kwaliteit maar voor promotie want de producten zijn zo goed dat men er vanzelf al over spreekt. Dit logo geeft geen enkel idee over hoe de producten zijn gemaakt. Het enige dat men hiermee weet is waar ze vandaan komen. Aangezien de organisatie over flink wat geld beschikt en contacten zijn er steeds meer producten die dit logo maar wat graag willen hebben.
Het landaluz logo is net als Sabor a Malaga logo een puur promotioneel logo. Daarmee geeft men aan dat de producten uit Andalucia komen, meer niet. Er zit wederom een sterke organisatie achter die met overheidsgeld flink reclame maakt en daarmee bekendheid geeft aan de producten over de hele wereld. Wederom een geliefd logo dat ook helemaal niets zegt over fabricage processen of kwaliteit
Het logo Calidad certifcada is afkomstig van het ministerie van landbouw en visvangst. Dit logo zegt veel over de kwaliteit en herkomst van de producten. Per product heeft men uitgebreide regels opgesteld waaraan men moet voldoen om dit logo te mogen voeren. Dit logo zegt veel over de kwaliteit van de producten.
Ook dit logo is een regio bescherming voor een product, in dit geval de melva en de caballa. Dit logo geeft aan dat het product afkomstig is uit een van de "vele" bedrijven langs de Andalusische kust waar men deze vissoort vangt en verwerkt. Men dient zich te houden aan bepaalde werkwijzen van de verwerking voor deze vissoorten om het logo te mogen voeren.
Het Logo Jamon de Trevelez is een regio bescherming. In dit geval van ham geproduceerd in het Trevelez gebied. Dit gebied omvat niet alleen het hoog gelegen Trevelez maar ook Juviles, Busquístar, Pórtugos, La Taha, Bubión, Capileira en Bérchules. De varkens zijn van de rassen : Landrace, Large-White en Duroc-Jersey.
Het Beschermde Geografische Aanduiding logo geeft aan dat er minstens één van de stadia van productie, verwerking of bereiding plaats heeft gevonden binnen in een bepaald gebied. Geeft niet echt een goede indicatie van kwaliteit
Dit is wederom een regio bescherm logo... Mag gevoerd worden door Iberico producten afkomstig uit het pedroches gebied waarin ongeveer 30 dorpen vallen . Tevens moeten de varkens minimaal 75% Iberico zijn en maximaal van de rassen Duroc en Duroc-Jersey. De varkens moeten ook hun hele leven hebben doorgebracht binnen de regio.. Dit logo geeft een bepaalde indicatie van kwaliteit maar meer uit welke regio het afkomstig is.
Dit logo is het Europees biologisch keurmerk en daarnaast het Andalusische logo. Hiermee geeft men aan dat het product voldoet aan regels voor biologische landbouw die zijn opgesteld binnen de EU en Andalucia. Dit is een product dat men niet zo makkelijk verkrijgt. Er gelden strenge voorwaarden waarbij onder andere geld dat minimaal 95% van de ingrediënten afkomstig moeten zijn van Biologische landbouw.
Dit waren een paar van de vele die er zijn in enkel Andalucia al. in heel Spanje zijn er dus nog veel meer.... Wij persoonlijk hechten het meeste waarde aan de keurmerken van Biologische landbouw en calidad certificada. Maar we weten ondertussen ook dat er daarnaast vele zijn die met gemak aan bepaalde eisen van keurmerken zouden voldoen maar deze desondanks niet hebben omdat het eenvoudig weg het eindproduct duurder maakt doordat alle organisaties achter de keurmerken leven van die logo's. Kortom, een moeilijk verhaal om doorheen te prikken , ook in Andalucia