De prijs van Olijfolie

De prijs van Olijfolie

De prijs van olijfolie is sinds 2012 flink gestegen en staat sindsdien ook vaker in de media. Maar wat is nu de echte prijs van olijfolie ?

Er bestaat een olijfolie index, zeg maar een beurs index ,enkel voor de prijs van de olijfolie.

Die wordt dagelijks bijgehouden middels de vraag en verkoop van olijfolie. En ofschoon niet alle verkopende partijen hier aan mee doen geld deze toch als richtlijn voor de verkoopprijs.

Men splits deze op in de drie soorten olijfolie, de virgin extra, virgin en de lampante....

De prijs is dan wat de markt betaald aan de Spaanse olijfboer. Veel boeren zitten in een coöperatie die zorg draagt voor de verkoop en alles andere rondom die olijfolie. De prijs die de handelaar dan betaald is de prijs van de index plus een paar centen extra bovenop om de kosten van de coöperatie te dekken. Nu is het zo dat de Spaanse olijfolie de grootste hoeveelheid is in de wereld en de olijfolie welke uit andere landen komt de prijs van Spanje volgt.

Nu heeft de oplettende lezer zeker al het getal gezien op de grafiek aan de linkerzijde... dat is de literprijs X 1000 ...... Niemand in de Benelux betaald dat voor een liter olijfolie. Of je koopt in een keer 22.000 liter dan natuurlijk wel.

Dat is natuurlijk logisch want tenslotte is de olie nog niet verpakt nog vervoerd naar een plaats van bestemming waar dan ook over de wereld. En dat is het duurste van alles.

olijfolie flessen

Zoals gezegd, de olijfolie is nog niet verpakt. Het is iedereen overduidelijk dat bovenstaande afbeeldingen de rechter een veel duurdere eindprijs heeft als de linker plastic fles. En dan bestaan er nog legio andere verpakkingen.

Zegt dat dan iets over de inhoud ?? Nee natuurlijk niet. Het is enkel een imago waar men voor kiest om zo toch het product beter te kunnen verkopen. Aan een veel hogere eindprijs dat wel. Tenslotte krijgt de boer die ene prijs die de index bepaald heeft. Die index zegt enkel de prijs voor de bv virgin extra olijfolie niet van welke olijven of waar die gemaakt is.... (er bestaan een paar uitzonderingen maar daarover later meer)

.

Natuurlijk moet men niet vergeten dat er toch nog behoorlijke kosten gemaakt worden alvorens een fles of karaf / blik of welke verpakking dan ook in de winkel ligt. Dat moet ook betaald worden.

.

Rijst natuurlijk de vraag of u perse die olijfolie wil hebben waar een flinke reclame campagne omheen zit inclusief mooie fles en topkok die zegt hoe goed hij is of kiest u voor de inhoud?

.

Dat laatste hopen we natuurlijk. Dat er dan direct een uitdaging ontstaat is duidelijk. Hoe weet u wat u koopt?. Eenvoudig, dat weet u nog steeds niet..... Maar de prijs die u betaalde is zeker niet grotendeels voor de verpakking en andere zaken maar voor de inhoud(plus marge, transport etc).

 .

Probeer zoveel mogelijk te achterhalen wie de maker is van de olijfolie. Staat er op de fles bv olijfolie uit de EU.... niet kopen, dat is een mix van olijfolie van uit de gehele eu. Koop ook niets waar het woord geraffineerd op staat.... waarom ?, lees maar ons artikel olijfolie uit Spanje.

.

Je kunt bijna zeggen dat een goede olijfolie je bijna niet koopt in de supermarkt.... lees de etiketten maar eens goed als u er bent.

.

Men zal dus naar een betere delicatessenzaak moeten echter ook dan wordt het toch weer moeilijk... olijfolie uit grote zelftap vaten of in flesjes met een eigen etiket op geeft iemand geen zekerheid. U moet het maar geloven..... Het beste is een verpakking kopen waar een origineel etiket op zit dat de herkomst prijsgeeft. En of dat nu een luxe of eenvoudige verpakking is.... dat bepaald uzelf, zegt niets over de inhoud.... kwestie van proeven wat u persoonlijk lekker vind.

.

Bemerking : de olijfolie index praat over virgin extra olijfolie waarbij geen specifieke olijvensoort wordt genoemd. Echter, heeft men voor de picual soort een aparte index, welke een paar cent verschild van de andere index.

.

Daarnaast is dan de Biologische olijfolie. Deze is ietwat duurder dan de conventionele olijfolie (bestaat geen index voor) en daarbij is het Bio-logo ook een factor die het duurder maakt. Tenslotte moet het hele certificeringsproces ook betaald worden, meestal gemiddeld 50 cent per etiket...

.

Ook dient gezegd te worden dat een fles van een liter natuurlijk relatief gezien goedkoper is dan een 500 ml verpakking... Tenslotte is de verpakking vrij duur vergeleken met de inhoud. Dus bijvoorbeeld een fles van 500 ml kan bv 7 euro kosten terwijl een fles van 1 liter 10 euro. Dit ligt hoofdzakelijk aan het feit dat een verpakking van 500 ml en liter weinig verschil heeft aan inkoop. Tevens is bv een glazen verpakking zwaarder dan een plastic fles dus meer gewicht in transport wat ook weer invloed heeft op de prijs.

.

Zo zijn er olijfolie “boeren” die het gehele proces zelf in de hand houden, daarbij creëren ze dan een mooi imago-verhaal en met bekende designer / top chef erbij is succes lees hoge marge verzekerd. Het wil niet zeggen dat de kwaliteit van die olijfolie slecht is maar zo betaald men in Nederland bv 9,99 euro voor 250 ml luxe merk olijfolie terwijl een gelijkwaardige kwaliteit zonder imago en in lelijke plastic fles ze aan de perserij voor 4 euro per liter verkoopt... die uiteindelijk ergens tegen de 8 euro in Nederland zou kosten.

.

Samengevat een verwarrend verhaal..... waarbij we vooral proberen duidelijk te maken dat het om de inhoud gaat... ook al wil het oog ook wat....

Ook interessant