Olijfolie op de Wereld Markt

Olijfolie op de Wereld Markt

Andalucia is binnen Spanje de Allergrootste producent van Olijfolie, in totaal komt ongeveer 80 % van de Spaanse productie uit het zuiden van Spanje.

EN Spanje is de allergrootste olijfolie producent van de wereld. Hoofdzakelijk Andalusische olie dus.

in 2010 was ongeveer 42 % van alle olijfolie op de wereld uit Spanje, Italië was tweede met een ongeveer 20 % en Griekenland derde met een 11 % waarna de rest wordt verdeeld door een hele rij andere landen wereldwijd.

Al sinds 2500 jaar voor Christus is dank de Grieken in Andalucia een groot aanbouw gebied voor olijfbomen en dit is enkel maar meer geworden. Op dit moment ( 2012 ) word er nog elke dag nieuwe bomen geplant wegens de steeds stijgende wereld vraag naar dit vloeibare goud.

Resultaat dus dat de Andalusische Olijfolie over de hele wereld is te vinden, wel of niet herkenbaar als dusdanig.....  Naast de kleine bedrijfjes die op kleine schaal produceren en exporteren zijn er natuurlijk ook de grote spelers. Van beide worden de originele verpakkingen wereldwijd te koop aangeboden , waarbij deze soms zelfs in de taal van het land worden aangepast.

Daarnaast zijn er andere grote bedrijven die olijfolie in de massa opkopen voor een eigen merk. In Nederland zijn dat hoofdzakelijk de bekende merken in de supermarkten.

De markt is zo groot dat er een soort aandelenhandel bestaat in Olijfolie. Deze is opgedeeld in de Virgin Extra, de Virgin en de Lampante ( afvalolie ). Naarmate de tonnen ( kilos ) olijfolie besteld worden wordt dit ingevoerd in een landelijke database in Spanje waar iedereen toegang tot heeft. Dan krijg je middels vraag en aanbod een grafiek waar een prijs wordt bepaald.

Die prijs is niet de prijs voor de markt, maar de prijs die de boeren die bij een Coöperatie zitten ( de meesten ) ontvangen voor hun deel van de oogst. De Coöperatie bepaald met behulp van de grafiek dan ook de prijs die ze vragen aan de opkoper. De eerste grafiek geeft het verloop aan in 2011 waar te zien is dat er weinig schommelingen zijn,

de tweede echter is die van 2012 waar er een stijging zit van wel 50 %. Dit is terug te voeren op een te mislukken oogst in het grootste gebied , Jaen. Dit is dan weer direct te merken in de wereld prijzen.  Tenslotte kijken andere landen er ook naar en reageren daar de prijzen natuurlijk mee.

 grafiek 01

Die 100 duizenden kilo's olijfolie worden vaak ook wereldwijd verstuurd in grote zeecontainer waar een grote opblaasbare zak in zit. Daar kan wel 24000 liter olijfolie in. Deze container gaat dan bijvoorbeeld naar de verenigde staten waar de olie dan wordt verpakt in kleine flesjes met een eigen etiket op. .....

 Flexitanks

Middels dit verhaal geven we een kleine inkijk in het wereldje van de wereldwijde handel in Olijfolie.

Ook interessant